تناسب اندام و تغذیه, سلامتی و پزشکی, مراقبت و سلامتی

ورزش بعد از زدن واکسن کرونا؟

ورزش بعد از واکسن کرونا:

                    آیا خطراتی وجود دارد؟

 

کووید-۱۹ در طول چند سال گذشته زندگی ما را به شدت تغییر داده است – از نحوه تعامل ما با افراد دیگر گرفته تا نحوه کار. حتی نحوه ورزش ما را تغییر داده است: رونق تناسب اندام دیجیتالی ورزش را بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار داده است. این روزها، در دسترس بودن واکسن کووید-19 به ما کمک می‌کند تا حدی به حالت عادی در زندگی روزمره برگردیم. برای بسیاری از مردم، این به معنای بازگشت به باشگاه یا استخر است. اما، مانند هر نوع درمان جدید، مردم به طور طبیعی سوالاتی دارند. چه در خانه ورزش کنید و چه در یک مکان عمومی، ممکن است از خود بپرسید که آیا می‌توانید پس از دریافت واکسن ورزش کنید؟ ما به شما پاسخ خواهیم داد:

آیا ورزش بعد از واکسن کووید بی خطر است؟

پاسخ کوتاه، اغلب، بله است. هیچ تحقیقی نشان نداده است که ورزش بعد از دریافت واکسن کووید-19 مضر است. تنها ملاحظات ایمنی به واکنش بدن شما به واکسن بستگی دارد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) عوارض جانبی رایج واکسن زیر را فهرست می کند ( 1):

درد،

  • قرمزی و تورم در محل تزریق
  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • لرز تب
  • حالت تهوع

CDC در واقع ورزش دادن به بازوی خود را برای کمک به کاهش ناراحتی در محل تزریق توصیه می کند ( 1). اگر عوارض جانبی شما حداقل باشد، ورزش بعد از اولین تزریق ممکن است مشکلی ایجاد نکند. یک مطالعه 2021 مجله پزشکی نیوانگلند اشاره می کند که عوارض جانبی ممکن است پس از تزریق دوم شدیدتر از تزریق اول باشد. اما هیچ گونه خطری در اثر ورزش ذکر نشده است (2).

خطرات ورزش بعد از واکسن کووید چیست؟

تقریباً 50٪ از افرادی که واکسن را دریافت می کنند، معمولاً پس از دوز دوم عوارض جانبی را تجربه می کنند. خستگی شایع ترین است. ورزش ممکن است این عوارض جانبی را بدتر کند (2). با این حال، هیچ خطر واقعی ورزش پس از واکسن COVID-19 وجود ندارد.

چه زمانی پس از واکسن کووید از ورزش اجتناب کنیم:

اگر واکنش آلرژیک به خود واکسن دارید،  بلافاصله پس از دریافت واکسن از ورزش متوسط ​​تا شدید اجتناب کنید. علائم شایع واکنش آلرژیک به واکسن عبارتند از: کهیر، تورم، و خس خس سینه (نشانه ای از دیسترس تنفسی). این علائم معمولاً در عرض 4 ساعت پس از دریافت واکسن ظاهر می شوند ( 3). در صورت مشاهده این علائم با پزشک تماس بگیرید. با این حال، اگر واکنش شدید باشد، توصیه می شود با 115 تماس بگیرید. اگر سابقه آسم یا هر گونه مشکل تنفسی دارید، ممکن است بخواهید تا زمانی که بدانید بدنتان به واکسن چه واکنشی نشان خواهد داد، از ورزش هوازی شدید اجتناب کنید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید هنگام بازگشت به ورزش، داروهای مدیریتی مانند استنشاق، EpiPen یا بنادریل  را در دسترس داشته باشید.

بعد از واکسن کووید چه نوع ورزش هایی باید انجام دهم؟

هیچ نوع ورزش خاصی پس از دریافت واکسن کووید-19 توصیه نمی شود. با این حال، نشان داده شده است که ورزش به طور کلی یک تقویت کننده ایمنی موثر است و حتی ممکن است اثربخشی واکسن را افزایش دهد. در یک بررسی در سال 2021 در مورد ورزش و ایمنی، محققان خاطرنشان کردند که فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید منجر به کاهش 31 درصدی خطر بیماری‌های اکتسابی از جامعه و 37 درصد کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی می‌شود (5). علاوه بر این، نشان داده شده است که ورزش با افزایش غلظت آنتی بادی، قدرت واکسن را افزایش می دهد. این نتایج مختص COVID-19 نبود، اما این یکی دیگر از مزایای ورزش معمولی است . طی تحقیقات درباره  تمرینات هوازی (دویدن، دوچرخه سواری و غیره) و تمرینات مقاومتی به صورت انفرادی و ترکیبی  ثابت شد که  مفید هستند .

ملاحظات نشان داده است نوشیدن آب زیاد پس از دریافت واکسن ممکن است مفید باشد، به خصوص اگر تب دارید. یک مطالعه در سال 2003 نشان داد که مصرف مایعات می تواند شدت پاسخ ایمنی را در افراد مبتلا به تب دنگی کاهش دهد (6). اگر تب داشته‌اید، افزایش مصرف مایعات نیز برای جلوگیری از کم‌آبی بدن توصیه می‌شود. اگر ورزش به شما احساس بیماری می دهد، شدت ورزش خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، به جای دویدن، پیاده روی را انتخاب کنید. عوارض جانبی یا علائم باید ظرف چند روز پس از دریافت واکسن برطرف شوند. اگر بهتر نشد، با پزشک مشورت کنید. و اگر هنگام ورزش متوجه افزایش تب، خستگی یا مشکلات تنفسی شدید، از ورزش خودداری کنید و با یک متخصص پزشکی مشورت کنید . CDC همچنین استفاده از داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن و آنتی هیستامین ها را برای کمک به مدیریت عوارض جانبی واکسن توصیه می کند ( 1). 

خط آخر

هیچ تحقیقی افزایش خطرات سلامتی مرتبط با ورزش را پس از دریافت واکسن COVID-19 نشان نداده است. برای کمک به کنترل درد در محل تزریق، ورزش توصیه می شود. همچنین نوشیدن آب بیشتر و مصرف داروهای ضد التهابی برای کاهش خطر عوارض جانبی ممکن است ایده خوبی باشد. اگر علائم واکنش آلرژیک به واکسن مانند کهیر، تورم یا مشکل تنفسی دارید، با پزشک تماس بگیرید و از ورزش خودداری کنید. اگر واکنش شدید است، فورا به پزشک مراجعه کنید.  ورزش می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی و بهبود قدرت واکسن ها مفید باشد. اگر احساس خوبی پیدا می کنید که بتوانید حرکت و ورزش کنید، پس این کار را انجام دهید!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید